Thursday 17 May 2012

Kaulah Matahariku 27


Bab 27


Nampaknya majlis menyambut menantu benar-benar dibuat secara kecil-kecilan sahaja. Lagipun ini adalah pemintaan Haikal juga. Majlis tersebut diadakan di kediaman Puan Sri Azizah sendiri. Maklumlah dia yang menaja majlis tersebut. Hadirin yang hadir cumalah sanak saudara dan jiran-jiran yang terdekat.

Walaupun tetamu yang hadir tidaklah ramai, tetapi keletihan tetap juga terasa. Hendak dikatakan letih fizikal tidak lah sangat. Tetapi letih otak itu memang teramat sangat. Maklumlah terpaksa mencari pelbagai alasan untuk menjawab segala persoalan dari tetamu yang hadir. Rata-rata banyak menyoal bagaimana dia boleh berkenalan dengan Haikal dan terpikat dengan suaminya itu. sesungguhnya Eera memang tidak punyai jawapan bagi soalan-soalan sebegitu. Hendak tidak hendak, terpaksalah dia mencipta pembohongan.

Sebaik sahaja majlis selesai, terus sahaja Eera menghilangkan diri kedalam bilik yang disediakan buatnya dan Haikal di vila Puan Sri Azizah tersebut. Ditinggalkan Haikal berseorangan melayani tetamu yang masih berbaki. Bukan dia tidak mampu lagi bertahan. Tetapi hatinya pedih dengan layanan Haikal yang menunjukkan kemesraan didepan tetamu dan penuh kepura-puraan itu. Hati siapa yang tidak sakit kalau mengetahui yang orang itu membencinya tetapi masih berlakon baik?

Eera membuka satu persatu pin yang terdapat pada tudungnya dan menanggalkan eksesori yang sejak tadi hanya memberatkan kepalanya sahaja. Lagipun dia ingin cepat ke bilik air untuk menyucikan dan menyegarkan diri dengan air pancuran. Sekejap lagi seluruh keluarga suaminya itu akan berkumpul. Dia sebagai isteri Haikal sudah tentu harus menyertainya. Kata Puan Sri Azizah sebentar tadi, perjumpaan ini adalah penting bagi mereka sekeluarga. Apa yang bakal disampaikan nanti, itu Eera tidak tahu dan tidak mahu ambil tahu. Bukan ada sangkut paut dengannya pun.

Sebaik sahaja Eera melangkah keluar dari bilik air, kelihatan susuk tubuh Haikal yang sedang berdiri dihadapan cermin meja solek sambil menanggalkan samping dan tengkolok di kepala. Nasib baiklah sebentar tadi sebelum masuk ke bilik air hatinya tergerak untuk membawa sekali pakaian salinan. Kalau tidak mahu dia buat ‘free show’ sambil berkemban dihadapan suaminya itu. Bukan dia tidak sudi. Tapi sebenarnya Haikal yang tidak sudi terhadapnya. Tidak apa lah. Kalau boleh dia tidak mahu Haikal jatuh cinta padanya berdasarkan nafsu. Biarlah suaminya itu cintakannya disebabkan hati. Itu lagi bagus.

Eera menyidaikan tualanya yang lembab di ampai yang telah disediakan didalam bilik tersebut. Dengan ekor matanya dia dapat melihat Haikal mengatur langkah kedalam bilik air tanpa sepatah kata. Sombong betul suaminya itu. Tahulah mereka berdua ini bagaikan enggang dengan pipit. Jauh perbezaannya. Tetapi mereka kan sudah diikat dengan satu ikatan yang suci lagi sah. Tak apa lah Eera. Dah nasib badan terpaksa berkorban dengan cara ini.

Eera baring seketika diatas katil sambil menunggu Haikal selesai mandi. Baring sekejap di sini tidak apa kot. Selepas ini mereka sudah hendak turun ke bawah pula. Pasti Haikal tidak akan memarahinya kerana mengambil kesempatan berbaring di situ. Maklumlah sepanjang mereka sudah berkahwin ini katilnya adalah sofa sahaja. Lagipun kalau dia hendak turun ke bawah sekarang macam janggal pula kerana tidak ditemani Haikal. Pasti keluarga lelaki itu kehairanan.

Cepat-cepat Eera bangun dari pembaringannya sebaik sahaja mendengar pintu bilik air terkuak dari dalam. Pasti Haikal sudah selesai mandi dan akan keluar bila-bila masa sahaja. Ingatkan tadi ada lah juga sedikit keberanian untuk berdepan dengan suaminya itu. Tetapi tenyata tidak. Pantas Eera menapak kearah sofa dan duduk di situ sambil menunggu Haikal bersiap. Sambil itu sempat juga dia melihat jelingan tajam dari Haikal. Sungguh tajam lagi membunuh.

****

“Semua dah ada?” Tanya Puan Sri Azizah kepada semua yang berada di ruang tamu di tingkat bawah vila miliknya itu.

“Rasanya semuanya dah ada.” Jawab Dato Azrul kepada ibunya itu sambil memandang satu-persatu wajah yang ada ketika ini. Eera yang duduk disebelah Haikal sedikit gelisah. Bukan disebabkan Puan Sri Azizah. Tetapi kerana Haikal. Kerana tangan lelaki itu tanpa segan silu mendarat diatas bahunya. Hendak menunjukkan kemesraan lah tu. huh! Menyampah betul.

Tidak lama selepas itu, kelihatan seorang yang berpakaian kemas siap dengan tali leher dan berkot segalanya menghampiri kearah mereka semua. Lelaki itu kelihatan sedang memegang sebuah file menggunakan tangan kanan dan beg bimbit dengan sebelah lagi tangan.

“Kenalkan. Ini Encik Hamid. Peguam syarikat dan juga peguam keluarga ini.” Puan Sri Azizah mengenalkan lelaki tersebut kepada semua anak menantunya. Lelaki itu pula bersalaman dengan semua yang berada di situ sebelum melabuhkan punggungnya diatas kerusi yang disediakan disebelah Puan Sri Azizah.

“Tujuan kita berkumpul ini sebenarnya ada hal penting yang akan dibincangkan.” Puan Sri Azizah memulakan bicaranya. “Pekara ni juga ada bersangkut rapat dengan perkahwinan Haikal.” Sambung puan Sri Azizah lagi. Haikal yang mendengar ayat itu seolah-olah tidak senang duduk. Pantas sahaja tangan diangkat dari bahu Eera. manakala yang lain juga yang turut berada di situ saling pandang-memandang antara satu sama lain.

“Untuk maklumat lanjut, biarlah Encik Hamid yang teruskan. Hamid..” Puan Sri Azizah memandang kearah Hamid dan memberi arahan supaya lelaki itu meneruskan apa yang akan disampaikan sebentar nanti.

“Assalammualaikum semua.” Hamid memulakan bicara. Selepas semua menjawab salam darinya, pantas fail di tangan dibuka. “Sebenarnya saya berada di sini adalah bertujuan untuk menyampaikan wasiat yang telah lama tertangguh.” Ruangan tersebut menjadi kecoh seketika dengan suara-suara orang bercakap.

“Wasiat? Wasiat dari siapa?” Tanya Dato Azrul untuk mendapatkan kepastian.

“Sebenarnya macam ni. Wasiat ni dibuat sebelum pemergiannya allahyarham Tan Sri Khairul Abdullah. Dia telah mewasiatkan sejumlah besar hartanya buat cucu kesayangannya Haikal.” Percakapan Hamid terganggu seketika apabila semua yang berada disitu membingitkan suasana dengan suara-suara mereka. Semua seolah-olah tidak memberi tumpuan kepada Hamid lagi. Kesempatan itu Eera gunakan untuk melihat riak wajah suaminya. Kelihatan wajah itu seolah tercengang dan kaku.

“Kenapa sebelum ni kami semua tidak tahu apa-apa akan wasiat tersebut?” Soal salah seorang dari yang berada di situ. Lelaki tersebut adalah adik kepada Puan Sri Azizah.

“Sebab allahyarham sendiri yang meminta dirahsiakan sehinggakan Haikal memenuhi syarat yang telah ditetapkan.” Hamid menjelaskan persoalan tadi sebelum menyambung kembali bicaranya. “Sebab apa beliau berbuat begitu saya sendiri kurang pasti. Saya cuma ikut arahan.”

Ruangan tersebut menjadi bertambah kecoh lagi apabila mendengar pendengaran dari Hamid itu. Semua di situ seolah-olah tidak berpuas hati dengan apa yang didengarinya. Cuma Dato Azrul dan Datin Fauziah sahaja yang diam memberi tumpun tanpa sebarang kata.

“Diam!” Suara Puan Sri Azizah bergema segenap ruang tamu tersebut. semua yang bercakap-cakap sebentar tadi terus sahaja terdiam. Suasana menjadi lengang serta merta apabila mendengar Puan Sri Fauziah meninggikan suaranya sehinggakan bergema didalam vila tersebut. Boleh tahan juga kuatnya suara orang tua ini.

“Ok. Teruskan Hamid. Yang lain minta dengar apa yang Hamid nak sampaikan ni.” Puan Sri Azizah bertegas. Sebenarnya dia sendiri baru tahu akan wasiat tersebut setahun yang lalu. Itupun disebabkan dia terbaca diari tinggalan suaminya. Patutlah Hamid sentiasa ambil tahu tentang Haikal selama ini.

“Sebenarnya wasiat ini punyai syaratnya. Segala harta yang telah diwasiatkan kepada Haikal itu akan berpindah milik sekiranya cucunya itu sudah mendirikan rumah tangga. Jadi sekarang ini harta yang dijagakan oleh Puan Sri buat Haikal telah berpindah milik disebabkan syarat yang diletakkan sudah dipenuhi.” Hamid memandang satu persatu wajah-wajah di hadapannya. “Semua saham Tiara Zee Holding yang dipegang Puan Sri Azizah sebelum ini serta merta akan diserahkan kepada Haikal. Jadi..”

“Apa ni mak..?!” Pantas Dato Azmi menyoal ibunya itu. Dia tak boleh mendengar lagi penjelasan daripada Hamid. Baginya ini semua adalah mengarut. Dato Azmi, ayah kepada Zakuan itu berdiri menghampiri ibunya untuk mendapatkan penjelasan daripada wanita tersebut. Terasa penat lelahnya dengan isteri tidak berbaloi langsung selepas puas menggampu ibunya selama ini. Ingatkan segala harta tersebut akan jatuh kepada tangan mereka sekeluarga selepas abangnya Dato Azrul sememangnya tidak layak dan pernah mengecewakan hati papa mereka suatu ketika dahulu.

Haikal yang mendengar protes dari pak ciknya itu serta merta mengukir senyuman. Sebentar tadi dia sendiri agak terkejut akan berita tersebut. tetapi tidak sangka gadis kampung yang dikahwininya ini membawa tuah sehinggakan dia memperolehi kekayaan keluarga tersebut dalam masa yang singkat. Rupanya neneknya begitu pandai memegang rahsia yang dia sendiri tidak pernah ketahui. Kalau dia tahu, awal-awal lagi dia sudah berkahwin. Tidak kisahlah dengan siapa pun. Asalkan dia mendapat harta tersebut.

Pelahan-lahan senyuman Haikal tersebut bertukar menjadi sengihan dan seterusnya bertukar menjadi ketawa kemenangan. Seluruh ruangan tersebut bergema dengan ketawa jantannya. Semua pasang mata yang berada di ruangan tersebut menumpu kearah Haikal ketika ini. Begitu juga dengan Eera. Apa dah jadi dengan Haikal ni?

“Hahaha… Terima kasih Atuk! Haikal memang sayang atuk.” Luah Haikal dengan ketawa yang masih bersisa. Dia segera berdiri dan mengatur langkah untuk menuju kearah bilik yang dihuni sementara didalam vila tersebut dengan harta yang baru dia perolehi ini, bolehlah dia gunakan untuk bersuka ria kelak. Tidak perlu lagi bergantung pada harta papanya. Semasa melintas dihadapan Dato Azmi, sempat Haikal menghadiahkan senyuman sinis tanda kemenangan. Serta merta wajah orang tua tersebut berubah kelat.

“Macam mana boleh jadi macam ni mak?” Tanya Dato Azmi lagi sebaik sahaja kelibat Haikal menghilang dari pandangan.

“Macam mana apa? Mak rasa kau pun tahu kan jawapannya?” Puan Sri Azizah malas lagi ingin mengulas akan hal tersebut. Lagipun bukannya anaknya itu tidak tahu yang Haikal adalah cucu kesayangan arwah suaminya sendiri. Dari kecil lagi Haikal dijaga oleh suaminya walaupun dibantah keras oleh dirinya sendiri. Kalau hendak terkejut, dia sebagai isteri arwah lagi-lagilah terkejut. Harta yang ditinggalkan untuknya sekarang ini cumalah vila yang didudukinya sekarang.

Eera yang tidak tahu apa-apa akan hal tersebut hanya mampu mendiamkan diri sahaja. Yang dia tahu, suaminya itu bakal jadi orang kaya baru a.k.a OKB. Sebab itulah sebentar tadi Haikal ketawa bagaikan dirasuk jin sahaja. Orang tengah seronok lah katakan.

****

Haikal mengoyang-goyangkan kakinya yang disilangkan sambil berbaring secara melentang mengadap siling. Bibirnya tidak habis-habis mengukir senyuman. Hari ini adalah hari yang paling mengembirakannya sepanjang hidupnya. Tidak sangka pula nasibnya begitu baik sekali. Sangkanya lepas kematian datuknya dan diusir keluar dali vila tersebut hidupnya sudah berakhir. Rupanya masih ada yang ditinggalkan olehnya selama ini. Kenapalah dia tidak tahu akan hal tersebut?

Enam tahun yang lepas selepas kematian arwah datuknya, masih segar lagi didalam ingatan Haikal bagaimana neneknya menyingkirkan dirinya dari rumah tersebut. Dia sedar selama ini neneknya tidak pernah suka terhadap dirinya. Tetapi sebagai seorang cucu, dia wajib menghormatinya.

Saat itu dia terkapai-kapai untuk mencari tempat bergantung. Nasib baiklah ada seorang wanita yang berhati tulus bernama Saleha yang masih sudi membantu dirinya dengan memberi tempat tinggal sebelum dia ketemu dengan keluarganya sendiri. Masa itu papa dan mamanya masih lagi berada di UK menguruskan peniagaan sendiri. Jadi terpaksalah dia menumpang kasih di rumah wanita yang baru dikenalinya itu.

Sepanjang dia berada di rumah Saleha, dia belajar menjadi seorang yang pemaaf. Pemaaf kepada keluarganya sendiri walaupun sejak kecil lagi dia berdendam dengan mereka. Masakan tidak, dari kecil lagi dia tidak pernah merasakan kasih sayang dari mereka. Yang ada cumalah kasih sayang yang diberikan oleh datuknya sahaja. Hati mana yang tidak sakit?

Selama empat tahun Haikal bengantung harap dengan Saleha sekeluarga. Walaupun wanita tersebut hanyalah sahabat datuknya, tetapi dia menganggap Saleha seperti ibu kandungnya sendiri. Hari demi hari membuatkan hubungan Saleha sekeluarga makin erat dengannya.

Syarifah Nasuha. Itulah suatu nama yang bertahta di hati Haikal dan akan sentiasa kekal di situ. Nasuha merupakan anak kepada Saleha yang berjaya mencuri hati lelakinya. Selama masa lima tahun mereka bersama telah berjaya menimbulkan rasa kasih dan sayang Haikal terhadap gadis tersebut. Keayuannya dan kelembutannya sentiasa memukau.

Lamunan Haikal terhadap masa silamnya terganggu apabila kedengaran pintu bilik tersebut ditolak dari luar. Kelihatan susuk tubuh Eera tersembul di sebalik pintu tersebut. Haikal mencebikkan mulutnya sebaik sahaja terpandang cara pemakaian isterinya itu. Kain batik dengan baju kurung kedah benar-benar buat anak tekaknya loya sahaja. Hendak pandang pun tidak berselera. Kenapalah teruk sangat pemakaian isterinya itu?

“Kau sini kejap.” Haikal memanggil isterinya yang menapak kearah sofa bilik tersebut. Eera yang sudah hampir dengan sofa berpatah balik kearah Haikal dan berdiri tegak di sebelah katil dan memandang Haikal yang sedang terbaring.

Haikal bangun dan duduk bersila diatas katil. “Aku rasa selepas ni kita tak payah belakon lagi. Buat macam biasa sahaja.” Pandangan Haikal jatuh pada wajah mulus isterinya itu apabila berkata-kata. Dia rasakan selepas ini mereka tidak perlu lagi berpura-pura bahagia. Untuk apa lagi mereka berpura-pura sedangkan dia telah perolehi segalanya. Neneknya tidak dapat menyekat lagi harta yang sememangnya miliknya.

Terkebil-kebil Eera memandang Haikal. Sungguh dia tidak faham akan maksud lelaki tersebut. “Maksud Encik?”

“Ye lah. Sebelum ni aku belakon disebabkan risau yang nenek aku akan tarik segalanya daripada aku. Tapi sekarang dah terang-terang harta tu semua milik aku, jadi tak perlu la aku risau lagi.” Haikal menerangkan lebih terperinci. Sekali fikir lembab juga pemikiran Eera ini.

“Lepas ni kita buat hal masing-masing.” Sambung Haikal lagi. Bicaranya terhenti seketika. “Err.. lagi satu. Disebabkan kau jugalah aku boleh dapat harta ni, jadi aku dah buat keputusan. Aku tidak akan ceraikan kau. Anggap sahaja status kau sebagai isteri aku ini adalah ganjaran yang aku berikan.” Dengan angkuh Haikal berkata. Dia merasakan kalau semua gadis mengetahui yang dia bakal menjadi jutawan sudah pasti berebut-rebut ingin menggantikan tempat Eera tersebut.

Eera tercengang apabila mendengar bicara Haikal itu. Apa maksud Haikal berkata seperti itu? Cara percakapannya seolah-olah ingin menggantungnya tanpa tali. Adakah itu maksud yang cuba disampaikan?

“Err.. maksud Encik apa? Takkan Encik hendak gantung saya ni tanpa tali?” Terluah juga persoalan itu. Eera merasakan masa hadapannya sudah semakin kelam selepas mendengar bicara Haikal itu.

“Tanpa Tali? Apa tu? Ahhh! Tak kisah la apa-apa pun. Janji kau faham maksud aku sudah la.” Haikal kembali terbaring. Sempat dia melihat wajah Eera seolah-olah merundung malang. Tekumat kamit mulut gadis tersebut seolah-olah ingin perkatakan sesuatu.

“Apa yang kau tunggu lagi tu?” Soala Haikal apabila melihat Eera seolah-olah tidak mahu berganjak dari situ. “Dah-dah! Pergi sana. Tak payah tunjuk muka kesian kat sini.” Sambung Haikal lagi dengan menyakitkan hati Eera.

Eera sebak. Terasa tersiat hatinya mendengar kata-kata dari Haikal. Setiap patah kata dari laki tersebut benar-benar merobek hatinya. Apakah silap diri ini sampaikan boleh terlibat dengan lelaki tersebut? Eera merasakan Haikal adalah orang yang paling kejam yang pernah dia jumpa. Pantas Eera berlari menuju kearah bilik air dan menutup pintu dengan sekuat hati. Rasa hiba didalam hati tidak tertahan lagi. Semahu-mahunya dia menagis didalam bilik air tersebut.

‘Ya Allah ya Tuhanku. Kalau inilah dugaan yang kau turunkan bagi aku, maka kau sertakanlah kekuatan bagi hambamu ini untuk menempuhi dugaan tersebut. Sesungguhnya pengorbanan yang telah aku buat ini benar-benar mendatangkan derita kepadaku.’ Tidak henti-henti Eera merintih meratapi nasibnya. Air mata tanpa segan silu turun membasahi pipinya.


p/s: Plssss comment. Baik buruk saya terima.. :)

3 comments:

  1. ohh saya nk komen, tapi awk jgn lah terasa hati ok, pandangan saya jer ni, jalan cerita agak klise, mcm boleh agak apa yg blaku.. sory.... maybe awk boleh ubah ckit jln crita dia, kalo hero tu blagak nk mampus, xper, biasalhkn hero. maybe hero bleh jdi wtak klise, tpi wtak heroin tu awk olah ckit biar nmpak lain ckit, ok, skrg kta nmpak heroin lemaukn? nanti biar wtak dia nmpak kuat. hope dia jenis yg kuat semangat, bijak, sedar tggjwb dia sbgai seorg istri, tlg jgn asek nk mratapi nasib, ubah nasib tu kalo dia x suka. xpyahlh la ikut prgai kanak2 suami dia tu, yg pntg ubh skit pnampilan tu, hero biasalh ego tinggi mlangit, kalo istri x guda, siapa lgi nk guder. itu jer.... tq awak... sory kalo terasa hati

    ReplyDelete
  2. Ish!!!!geramnya dengan Haikal....
    Kesian dekat Eera...
    Saya sokong Anonymous...
    Harap Eera kuat dan tak cepat mengalah....

    ReplyDelete
  3. TQ sb sudi comment. commen awak memang dialukan. hehe.. mgkin mcm dh nampak jalan cita dia. tapi saya akan cuba wat jd lain sikit :)

    ReplyDelete